woensdag 28 oktober 2015

Grafische partituur voor de bovenbouw

Grafisch noteren is een manier om een muziek stuk overzichtelijk te weergeven. Bij grafisch noteren maak je gebruik van klanken, en deze noteer je vervolgens. Het grote voordeel van een grafische partituur is dat je geen noten hoeft te kunnen lezen. Je kunt al op de basisschool beginnen met het gebruiken van een grafische partituur, omdat deze zo duidelijk weergeven is.

Bij het maken van deze partituur heb ik rekening gehouden met het klank-vorm-betekenis model. Dit kun je goed terug zien in de opdracht. 
Deze partituur is gebaseerd op het verkeer, en op groep 6.
Als begin oefening kunnen de eerste 4 geluiden los geoefend worden, zoals hier is te zien:
Vervolgens heb ik 2 versies gemaakt van de partituur. Deze versies zijn gedifferentieerd op niveau.
Partituur versie 1:
Bij deze versie is rekening gehouden met de klanksterkte. Hoe groter het plaatje wordt, des te harder de klank wordt gespeeld/gezongen.
De klas wordt bij deze partituur in 2 gedeeld. Groep 1 doet balk nummer 1 en 3, deze zijn ook aangegeven met nummer 1. Groep 2 doet tegelijkertijd met groep nummer 1 balk 2 en 4, deze zijn ook aangegeven met nummer 2. De groep wordt dus in 2 gedeeld, maar de groepen spelen tegelijkertijd hun eigen balk. 

Partituur versie 2:
Deze partituur kan gespeeld worden wanneer partituur 1 goed gaat. Deze partituur is dus moeilijker.
Bij deze versie is rekening gehouden met de klanksterkte, klankhoogte en klankduur. Deze partituur is met streepjes gemaakt. 
- De lengte van het streepje bepaald de klankduur. Een lang streepjes is een lange klank en een kort streepje is een korte klank. groter het plaatje wordt,
- De streepjes staan hoog of laag genoteerd. Een hoog streepje is een hoge toon en een laag streepje is een lage toon.
- Bij de boogjes wordt de klank van laag naar hoog en weer naar laag gezongen.
Deze 3 kenmerken worden gecombineerd in deze partituur.

De klas wordt bij deze partituur in 2 gedeeld. Groep 1 doet balk nummer 1 en 3, deze zijn ook aangegeven met nummer 1. Groep 2 doet tegelijkertijd met groep nummer 1 balk 2 en 4, deze zijn ook aangegeven met nummer 2. De groep wordt dus in 2 gedeeld, maar de groepen spelen tegelijkertijd hun eigen balk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten