Betekenis:
Als
voorbereiding heb ik een aantal afbeeldingen van wachtende personen verzameld
en geanalyseerd. Wat ik veel terug vond waren personen die staand stonden te
wachten. Mijn associatie bij wachtende mensen is juist iemand die verveeld is
gaan zitten. De persoon is gaan zitten, omdat het wachten zo lang duurde, dat
het te lang was om te blijven staan. Tevens is iemand die moet wachten vaak
gefrustreerd of heeft geen zin om te wachten, en neemt dan vaak een verveelde
lichaamshouding aan. Dit kan bijvoorbeeld met de armen over elkaar zijn of het
hoofd laten hangen.
Vorm:
Zoals in het
onderzoek en het eindresultaat te zien is heb ik gebruik gemaakt van de
volgende beeldaspecten:
- - Ruimte
- - Vorm
- - Volume
- - Plasticiteit
Ik zal de
beeldaspecten kort per stuk verklaren:
Ruimte:
Het beeld is
driedimensionaal gemaakt, waardoor je deze het goed kunt ervaren. Het beeld is
dus ruimtelijk gemaakt en voldoet hiermee aan het beeldaspect ruimte.
Vorm:
De meeste
vormen in het beeld zijn rond of afgerond. Dit kun je ook aan het menselijk
lichaam zien. De benen zijn afgerond naar de zijkanten toen, het hoofd is van
een ronde vorm gemaakt, de voeten hebben een ovale vorm, de armen zijn aan de
zijkanten ook afgerond waardoor het een ronde vorm wordt. Kortom in het
lichaam, dus ook in het beeldje zitten vooral ronde vormen. Er zitten ook een
aantal rechte vormen in dit beeldje, hierbij kan aan de lengte van de benen
worden gedachte. In de lengte zijn de benen recht, net zoals de romp en de
rug. Deze vormen zorgen ervoor dat het
beeld één ruimtelijk en realistisch geheel wordt.
Volume:
Wanneer iets
wordt gezien als een ruimtelijk beeld (3D) neemt het dus ruimte in, wat als
volume beschouwd kan worden.
Plasticiteit:
Plasticiteit
is een beeldaspect dat eigenlijk de beeldaspecten volume, vorm en ruimte omvat.
Je kunt zien dat het beeld ruimtelijk is gemaakt doordat het driedimensionaal is,
dit kun je terugwerpen op het beeldaspect plasticiteit.Materie:
Bij deze opdracht is gebruik gemaakt van water, onderleggers, boetseermaterialen en chamotteklei. Ik vond het erg leuk om met dit materiaal te werken, want met chamotteklei kun je net zo lang vormen maken, blijven kneden tot je de gewenste vorm verkregen hebt. Tevens kun je met klei vele vormen maken waarbij je bij een fout dit makkelijk kunt herstellen. Bij deze opdracht had ik nog graag gebruik gemaakt hout, metallic kleuren stiften en verf. Met het hout en de verf had je bijvoorbeeld een voetstuk voor je standbeeld kunnen maken en met de metallic kleuren stiften had je het standbeeld een naamplaatje kunnen maken waarmee je naam aan je standbeeld gaf.
Beschouwing:
Ik heb me laten inspireren door bij mijzelf na te denken hoe een wachtend persoon er uit ziet. Hierbij heb ik mezelf een paar vragen gesteld zoals; Wat is zijn lichaamshouding? Wat is de mimiek in het gezicht van een wachtend persoon? Ik heb plaatjes op internet bekeken, waarbij ik goed naar de houdingen heb gekeken. Door deze beelden, de plaatjes, heb ik een duidelijk idee gekregen van de beeldaspecten vorm, structuur en ruimte. Je kunt in mijn eindproduct goed zien dat ik, door mijn onderzoek op internet, een goed idee had over de vorm en ruimte van het beeld. Je ziet dat de vorm van het wachtende beeld, daadwerkelijk lijkt op een wachtend persoon.
Werkwijze:
De materialen waarmee er bij deze werkvorm gebruikt is waren bij mij bekend. In het verleden heb ik vaker gewerkt met klei. Vaak is dat gebruikt voor grotere projecten zoals voorwerpen namaken, potten/schaaltjes en kleine dingen namaken. Ik heb nog nooit een beeld/persoon gemaakt van klei, dus dit was wel even wat lastiger door de details en precisie waarmee je een mens namaakt. Ik heb wel ontdekt door met water te werken dat je veel storende details kunt weg werken. Zo kun je wanneer de klei een beetje moeilijk te vormen en droog is met behulp van water wel weer beter een vorm geven. Ik vond het lastig om goede verhoudingen in het lichaam te krijgen.
Onderzoek:
Als eerste
stap heb ik ervoor gezorgd dat ik met de klei kon gaan werken. Ik heb met de
techniek van het walsen de klei bewerkt. Ik heb dit gedaan zodat de lucht uit
de klei zou gaan, want als ik dit niet zou doen dan bestaat de kans dat het
kleiwerk in de oven uit elkaar zal barsten. Na het walsen heb ik een bal van de
klei gemaakt.
Als tweede
stap ben ik , vanuit de bal klei, een hoofd gaan vormen. Bij deze handeling heb
ik gebruik gemaakt van de beeldaspecten vorm, volume en plasticiteit. Dit komt
doordat ik ben gaan kneden, zodat er een hoofd uit de klei zou komen. De vorm
en het volume zijn hierbij belangrijk, want er moet wel een realistische
weergave van het hoofd uit komen. Wanneer je deze beeldaspecten niet terug laat
komen, is het erg lastig om een realistische weergave te maken.
Als derde
stap ben ik de armen en benen gaan vormen. Hierbij heb ik wederom gebruik
gemaakt van de beeldaspecten vorm, volume en plasticiteit. Dit zie je doordat
je het volume gaat verdelen. Ik ben net zo lang blijven kneden tot er
uitstulpingen ontstonden die armen en benen moesten gaan vormen. Uit deze
uitstulpingen kon je steeds realistischere armen en benen vormen. Ik heb de
armen over elkaar heen gebogen. Dit heb ik gedaan omdat een wachtend persoon
naar mijn mening vaak met de armen over elkaar gaat staan. Tevens heb ik een
zittend beeld gemaakt. Dit heb ik gedaan omdat dat steviger is en het is
sneller te realiseren. Een staand beeld vergt veel precisie en techniek, die ik
op dit moment nog niet beheers.
Vervolgens
ben ik het beeldje dat ontstaan was, steeds verder gaan modelleren en naar wens
maken. Hierbij heb ik de vorm steeds beter gemaakt, door met water de klei
steeds verder te bewerken tot een betere versie van het beeld. Zo heb ik de
benen in een betere verhouding gemaakt, dit heb ik gedaan zodat het beeld er
realistischer uitzag en de vorm beter klopte. Verder heb ik het beeldje mooier
gemaakt, door met water een aantal delen van de klei verder te modelleren en
glad te maken zodat het beeld er beter uitzag.
Als laatste
stap heb ik het gezicht van het beeldje gemaakt en kleding gemaakt op het
beeldje, zodat het een betere plastische weergave had. Ook heb ik met een modelleergereedschap haren op het hoofd gemaakt. Dit heb ik gedaan zodat het een
compleet beeld werd. Tot slot heb ik met een ijzeren pen meerdere gaten geprikt
in het beeld. Dit heb ik gedaan zodat er lucht uit het beeldje kan tijdens het
bakken. Tijdens het bakken wordt de oven erg warm, waardoor het beeldje dus ook
erg warm wordt. Zonder deze gaten bestaan de kans dat het uit elkaar barst. En
dit moet natuurlijk voorkomen worden. Al deze handelingen hebben uiteindelijk
tot een eindresultaat geleid.
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vond dit
een erg leuke opdracht bij de lessen van kunstvaardig. Naar mijn mening is goed
te zien dat het beeldje verveeld op de grond zit met de armen over elkaar heen.
Deze boodschap wilde ik ook graag uitstralen, iemand die met de armen verveeld
over elkaar heen zit.
Wat kon beter? Waarom?
Door de
korte tijd die we hadden voor deze opdracht ben ik niet toegekomen aan een
goede positie van het hoofd, de mimiek en details in het gezicht van het
beeldje. Ook had ik nog graag de benen en voeten in een anderen positie willen
modelleren maar hier was helaas geen tijd voor. Ik heb wel bewust ervoor
gekozen om dit als laatste te doen, omdat ik het belangrijkste vond dat het
beeldje met de armen over elkaar heen had.
Kortom; de afwerking had beter gekund.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten