Vervolgens heb ik een les voorbereid op basis van het stappenplan, die vermeld staat op bladzijde 137 van het boek Nieuw Geluid
Stap 1: Luister naar het muziekstuk dat je wilt gebruiken en focus inhoudelijk op de diverse kwaliteitscriteria. Ga op zoek naar betekenis, vorm, klankaspecten en bepaal welke luisterstijlen gestimuleerd worden.
Ik heb voor dit nummer gekozen, omdat het gaat over het najagen van je dromen. Kinderen op de basisschool hebben natuurlijk ook dromen. Ik vind het belangrijk dat kinderen een realistische blik hebben op hun toekomst, maar dat kinderen en ook volwassen toch blijven proberen om hun dromen na te jagen. Want naar mijn mening zijn dromen nooit verkeerd.
- De klankaspecten in dit nummer zijn vooral snelle klanken. In het refrein worden er hogere klanken gebruikt dan in de coupletten
- De vorm in dit nummer is dat de coupletten elke keer afgewisseld worden met het refrein. Na elk couplet volgt een refrein.
- De betekenis in dit nummer is dat je je dromen na moet jagen. Hard werken loont, geloof in jezelf en blijf in je dromen geloven zijn belangrijke onderdelen in dit nummer.
Bij het beluisteren van dit nummer komen er veel luisterstijlen aan bod. De analytische luisterstijl is goed mogelijk bij dit nummer, want de tekst is Nederlands waardoor veel kinderen naar de tekst en de betekenis hiervan zullen luisteren. De motorische luisterstijl past ook goed bij dit nummer, doordat het nummer een aanstekelijk ritme en tekst heeft is het goed mogelijk dat kinderen het ritme mee tikken op de tafel. Tevens is de creatieve luisterstijl ook goed mogelijk, want door de Nederlandse tekst kunnen kinderen snel een beeld krijgen over hun eigen dromen.
Stap 2: Vraag je af hoe kinderen luisteren en wat je de kinderen kunt laten ontdekken met dit muziekstuk.
Ik verwacht dat de kinderen vooral naar de snelle melodie en naar de tekst zullen luisteren. De kinderen zullen hierbij het meeste de analytische luisterstijl en de creatieve luisterstijl gebruiken, omdat de kinderen goed naar de tekst en melodie luisteren hier wellicht een beeld bij zullen vormen.
Stap 3: Bepaal welke opdrachten je wilt koppelen aan het stuk
De opdracht die ik aan dit stuk wil koppelen bestaat uit 2 delen. Bij het eerste deel laat ik het nummer nogmaals horen, hierbij moeten de kinderen opschrijven wat zij denken wat de betekenis van de songtekst is. Wat wordt er met de tekst bedoeld? Welke boodschap brengt dit nummer naar buiten? Dit zijn vragen die in het eerste deel een belangrijke rol zullen spelen. Wanneer de kinderen dit opgeschreven hebben zullen we bespreken wat er wordt uitgesproken met dit nummer. Vervolgens in het tweede deel van deze opdracht laat ik het nummer nog een keer horen en deel ik ondertussen A4-vellen uit. De opdracht is dat de kinderen een tekening maken en de songtekst met hun eigen woorden herschrijven. Ik wil dat de kinderen vervolgens hun eigen dromen gaan tekenen op het papier. De bedoeling van de opdracht is dat de kinderen hun eigen dromen op papier weergeven. In feite schrijven/maken de kinderen dus hun eigen versie van de songtekst. Naast de tekening schrijven de kinderen een eigen songtekst aan de hand van hun tekeningen die over dromen gaan. Bij het maken van deze tekst krijgen de kinderen een werkblad waarbij er open plekken zijn om hun eigen dromen in te vullen. Aan het einde van de les mogen de kinderen in hun tafelgroep hun tekeningen aan elkaar laten zien, en bespreken de kinderen hun dromen met elkaar, waarbij de kinderen ook hun eigen songtekst laten zien.Tevens laat ik een voorbeeld zien waarbij ik mijn tekeningen omzet in een eigen versie van de songtekst.
Stap 4: Beschrijf wat de kinderen doen (analyseren, bewegen, lezen, noteren, creëren, musiceren, enz.).
De kinderen luisteren de eerste twee keer actief naar het nummer. Waarmee vooral gedoeld wordt op de betekenis van het nummer. Bij de verwerkingsopdracht creëren de kinderen hun eigen versie van de dromen.
Stap 5: Kies een didactische werkvorm voor de activiteit
De didactische werkvorm bij deze opdracht is noteren. De kinderen noteren in de vorm van een tekening en een songtekst hun eigen dromen.
Stap 6: Bekijk of je gebruik kunt maken van coöperatief leren
Tijdens de opdracht zelf wordt er geen gebruikt gemaakt van coöperatief leren. Dit is niet mogelijk want iedereen heeft zijn eigen dromen en die kun je dus niet samen maken en verzinnen. Tijdens de verwerking en de bespreking van deze opdracht kan er wel gebruik gemaakt worden coöperatief leren, want de leerlingen bespreken onderling hun opdrachten en wisselen hier gedachten over uit.
Stap 7: Zorg voor een verrassende opening van de opdracht
Ik open de les door middel van een kort spel. Ik laat via de computer een aantal muziekinstrumenten horen terwijl de leerlingen staan. Wanneer de triangel te horen is gaan de kinderen zitten en anders blijven de kinderen staan. Zo doe ik een aantal rondes. Ben je af omdat je ging zitten of staan op het verkeerde moment? Dan blijf je op je stoel zitten.
Stap 8: Bedenk hoe je de opdracht wilt nabespreken
De kinderen overleggen hun eindproduct met elkaar. Ze bespreken elkaars dromen en wisselen gedachtes hierover uit. Het einde van de les gebeurd klassikaal, waarbij ik zelf een voorbeeld geef van mijn dromen en de bijbehorende songtekst.
Stap 9: Laat, voor je in de praktijk aan de slag gaat, een willekeurig iemand dezelfde opdracht doen. Bekijk of je de opdracht moet aanpassen. Bespreek je bevindingen met de ander.
Ik heb deze opdracht met mijn neefjes gedaan. Mijn neefjes gaven aan dat ze het een leuke opdracht vonden, omdat het op moderne muziek is in plaats van op klassieke muziek. Ze gaven wel aan dat ze het lastig vonden om bepaalde dromen uit te tekenen. Daarentegen vonden ze het aanpassen van de songtekst op het werkblad wel erg leuk.
Stap 10: Pas naar aanleiding van je bevinding de opdracht eventueel aan
De opdracht duurde bij mijn neefjes ongeveer 45 minuten. In een klas met veel kinderen doe je hier natuurlijk langer over. Om de opdracht korter te kunnen maken zou ik niet hele nummer 3 keer hoeven laten horen maar kan ik ook 2 keer alleen fragmenten laten horen en alleen de eerste keer het volledige nummer. Tevens zou ik een vastgestelde tijd voor het tekenen kunnen aangeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten